vrijdag 11 mei 2012

Suiker ........


Ik ben aan het denken geweest over suiker, en dan niet de suiker waar je meteen aan denkt, het meest voor de hand liggende suikers, alle dingen die jammie en lekker zijn! 
Waar we allemaal van weten, dat het slecht voor je is, maar eigenlijk worden alle koolhydraten, zoals pasta, aardappels, brood afgebroken in je lichaam en  veranderd  in glucose. Dus voor je lichaam maakt het niet uit of je snoep of  witte rijst hebt gegeten, de reactie en verwerking is het zelfde!  
Dit zijn de eenvoudige koolhydraten, die meestal niet zo zijn begonnen maar net zo lang bewerkt dat er geen enkele micronutrienten meer over is.  Meervoudige koolhydraten, zoals volkoren granen, bonen, groente worden langzamer afgebroken en veroorzaken geen grote schommelingen in je bloedsuiker.

                                   


Maar zo simpel ligt het niet, want niet alleen "ongezonde" dingen zijn kunnen je bloedspiegel sterk beinvloeden, bv. sommige soorten fruit, gedroogde vruchten, rijst crackers, allemaal gezond, maar toch veroorzaakt het schommelingen in mijn bloedsuiker, maakt mijn insuline produktie door de war en mijn pancreas draait overuren.
Nu weten we wel dat al het suiker geweld niet alleen voor je bloedsuiker slecht is, dat het je lichaam zo zuur maakt, en in een zure omgeving, daar leven en groeien alle narigheden en ontstekingen!


Maar toch wil ik heel soms wel iets lekker zoets, je hebt natuurlijk fruit met een laag GI. Fruit zoals appels, peren, blauwe bessen, pompelmoes en citroenen. Of iets heerlijks van noten, dadels, en allemaal gezonde heerlijke rauwe ingredienten! ( recept komt volgende week )

GI; glycemic index, een waarde voor hoe snel en hoog een bepaalde voedingsstof je bloedsuiker verhoogt, met als witte suiker de maatstaf met een waarde van 100. 

Voedingsmiddelen onder de waarde van 55  hebben een laag GI, en dus geen invloed op je bloedspiegel, maaaaaar dadels en rozijnen hebben ook een hogere GI, en sommige soorten granen ook, zoals gierst bv. en toch gebruik ik ze in mijn koken want ze zijn gezond en lekker. Wat vaak vergeten wordt, is dat een voedingsmiddel meestal nooit alleen in je maag komt, en het combineren van hoog en laag maakt het mogelijk om van alles te kunnen genieten. 
Je maaltijd kan dus niet alleen uit brood bestaan, ook al is het zonder tarwe, of een handvol dadels als tussendoortje nemen, maar wanneer we ze combineren met een lage GI, zoals bv. een grote salade van verse rauwe groente waar de meeste een GI waarde van 0 hebben met gekookte granen of crackers maken een mooi laag gemiddelde samen. Ik geniet ook van een zoete hapje, zoals de cocos-cacao balletjes die ik laatst heb gemaakt. Alles wat ik kook is alkaline rijk, maar met zoetigheid moet je toch oppassen, ook al is het alkalisch en rauw, maar na een heerlijke gezonde maaltijd die je lichaam vol enzymen, vitamines, zuurstof en mineralen laadt, met een lage GI, is dat ook verantwoord. Dat is nog een voordeel van dit levensstijl, alles wat je eet heeft eigenlijk een laag GI waarde, dus meestal hoef je er niet aan te denken. En combineren, verhouding van 80/20 is mijn doel, 80% alkalisch en rauw, 20% iets verzurend en gekookt of gebakken, en dat houdt natuurlijk niet in dat je die 20% moet vullen met snoep of koek! Maar met bonen, brood, granen enz.......


En nu nog een heerlijke dressing die ik vandaag heb
gemaaakt, ik wou iets anders doen met avocado dan het gewone guacamole idee.
Het is een heerlijk, smeuige dressing geworden van sinasappel, avocado, sesam zaadjes, pompoenpitten, vol ijzer en eiwitten, gember en pepertjes voor een extra smaak kick!
En het is super op een salade, wat ik had, en s'middags heb ik de overgebleven dressing als dip gebruikt voor rauwe groente, jammmmie!


ingredienten voor de Avocado-sinaasappel dressing

1/2 avocado
1 sinasappel, geschild
1 El sesamzaadtjes
2 El pompoen pitten, fijn gemalen of gehakt
1tl agave siroop
stukje gember geraspt
stukje peper 
sap van 1/2 citroen
zout naar smaak




Alle ingredienten in de blender of keuken machine, een minuutje laten draaien, soms de zijkanten afschrapen, en mixen tot het een smeuige
geheel wordt, het smaakt heerlijk op een salade of als dip!
Vol met gezonde vetten van de avocado, zaden en pitten volgeladen
met mineralen, sesamzaden zorgen voor je calcium inname, en de heerlijke pompoenpitten zitten vol zink, ZO  belangrijk voor je antioxydantsysteem!

Hier is de knapperige salade die iker bij gemaakt had voor lunch,
van alle soorten sla, wortel, paprika en twee eetlepels  hemp zaden voor mijn eiwit, kan ook met wat bonen of linzen,
SUPER!!

vooral genieten, en weten dat je je lichaam zelf kan beinvloeden,
je bent wat je eet!


    

Schrijf je nu in en ontvang een welkomst mail van mij in je mail box met de 3 makkelijkste manieren om meteen meer groente toe te voegen aan je dagelijkse dieet! Stuur me een berichtje met je e-mail adres!

Je ontvangt een mailtje elke keer een nieuw bericht op de blog verschijnt.

Stay connected!

Je kunt me ook volgen en delen op Facebook, Tina's raw alkaline diet! https://www.facebook.com/tinas.rawalkalinediet

Hoop je daar ook te zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten