donderdag 26 april 2012

Falafel Burgers

Falafel burger met andijvie en spinazie salade
Falafel burgers,

ik was op zoek naar een recept die als proteine bron, een soort vleesvervanger kan dienen, en toen ben ik op het recept van falafel gestuit. Zo kan ik kikkererwten op een andere manier eten.
Heb al vaker falafel gegeten, maar nooit zelf gemaakt, de gekochte versies zitten vol zout, conserveringsmiddelen, en gluten, ook niet handig wanneer je er gevoelig voor bent.
Dus, dan maar zelf maken! Kikkererwten, linzen, witte bonen, adzuki bonen, zwarte bonen, pinto bonen zijn het makkelijkst om te verteren. Ze zijn licht verzurend, maar leveren  noodzakelijke voedingsstoffen, die in combinatie met rauwe groente wel alkaliserend werken.


Ingredienten

200gr gedroogde kikkererwten, een nacht geweekt,
maakt het makkelijker verteerbaar
4 el. koriander
4 el. peterselie
1 middelgrote ui, zeer fijn gesneden
50gr. gierst, gemalen in een koffiemolen
1 teentje knoflook, naar smaak
1 chili peper
2 tl. bakpoeder
2 el. tahin
sap van 1 citroen
2 tl. agar salam
1/2 kop water
zeezout naar smaak


Geweekte erwten, samen met de chili verse koriander en peterselie in de keukenmachine mengen tot het fijn
van structuur is, eventueel wat water toevoegen,
in een kom de gierst, ui, knoflook, bakpoeder, tahin, kruiden en citroensap mengen en samen voegen met de
gehakte kikker erwten mengsel, zout pas vlak voor het bakken toevoegen.
Minimaal 30 minuten in de koelkast laten rusten, je kunt er balletjes van draaien, ik had wat minder tijd en  heb er maar burgers van gemaakt.
het was best veel, dus heb ik een paar burgers in de vriezer gestopt, hoef ze alleen maar af te bakken!

Ze zijn lekker, goed van structuur, en heb ze met een salade van andijvie en spinazie gegeten, met paprika en een dressing van olijf olie en citroen, pepertjes en een beetje agave siroop. Je kan er nog wat gekookte quinoa of gierst bij serveren.
Enige wat ik nog miste, is een lekkere sausje, dus ga ik nu op zoek naar een smeuig, mayo vervangend saus, om het nog af te maken.

Ik hoop dat het iedereen lekker smaakt!

Tina


Je kunt me  volgen en delen op Facebook, Tina's raw alkaline diet
 http://www.facebook.com/profile.php?id=100003852922288 




                                                                                                                                                                                                                                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten